Hur man hanterar en person som lider av ångest


Hej vänner!

Det är tisdag idag och jag ska luncha med Calle. Det vankas Holy Greens och jag har förbeställt min nya favvo- Mexicali. Dock rör jag om i beställningen rätt rejält men i grund och botten är den susens och kan rekommendera den varmt!

Har ju blivit som besatt av Peters säsong av amerikanska The Bachelor så väntar starkt på finalen nästa vecka- såg semifinalen och den dramatiska "Women Tell All" igår och wow- så satans mycket drama att jag får huvudvärk men ändå klickar jag igång följande avsnitt.

I alla fall, gällande rubriken. Tänkte kort rada upp några punkter för hur man hanterar en person som lider av ångest. Detta då jag konstant märker hur folk i min närhet inte greppat punkterna plus hur skev syn vissa har på ångest och psykisk ohälsa överlag.

Dessutom ska jag fippla på första delen i min nya serie om psykisk ohälsa.
Imorgon väntar ju ett väldigt viktigt möte... minns ni?


Överlag, innan jag går in på detta vill jag bara påpeka det uppenbara- allt är individuellt såklart. Jag har utgått från generella grejer och även sådant som väger tyngt på mig. Personer med ångest plågas av saker "vanliga" personer aldrig ens reflekterar över. Personer med ångest säger nej till saker de egentligen vill göra. Personer med ångest har lätt för att bestämma saker i förväg utan att tänka efter. Allt är så individuellt så ha det i åtanke <3

________________________________________

1: Döm inte- försök förstå oss utan försöka lösa våra problem
Om någon med ångest öppnar upp sig för dig. Döm inte och säg att vi nojjar i onödan etc. I många fall vet vi att vi har en osund reaktion, men vi måste också få släppa ut den reaktionen istället för att vara rädda för att bli dömda. Likaså gäller när vi klagar på vår tillvaro eller något annat.

2: Sluta ställa höga krav
Det sista vi behöver är höga krav på oss. Vi har det tillräckligt som det är just nu. Du kan inte pressa en person med ångest och ifrågasätta tempot etc.

________________________________________

3: Tänk på hur du uttrycker dig
På riktigt. Att höra att man exempelvis är en besvikelse, i seriösa och oseriösa sammanhang, är bland det tyngsta. Jag tror inte folk utan ångest förstår hur hårt det tar på en. Medan exempelvis Anna säger till mig att hon blir besviken för jag kommer 10 minuter sent till vår middagsdejt, kan jag grubbla och få dåligt samvete för det i dagar, om inte veckor. Väl när man känner sig nere någon dag kan en sådan situation komma tillbaka i minnet och påminna en om att man är en besvikelse.

Säg inte:
"Alla lider av ångest" eller "Alla blir lite deppa"
"Det sitter bara i ditt huvud"
"Det finns dem som har det värre"
"Men du har ju så mycket att vara glad över"
"Oj, det ser inte ut så på utsidan"
"Du är alltid så XXXX"

________________________________________

5: Erbjud en hjälpande hand- men gör det snyggt och försiktigt
Ibland är allt vi behöver en trygg punkt. Någon som lyssnar på oss och/eller erbjuder en hjälpande hand. Det är viktigt att man får stöd från familj, nära och kära i tuffa tider. Men det är minst lika viktigt att visa rätt stöd och vara försiktig. Dra i handbromsen när varningsklockorna slår och ryck upp oss när vi behöver vakna till. Men lyssna efter våra behov och inte "ah men läste detta på google" eller "Dr.Phil sa såhär". Sluta inte heller prata om ditt liv och dina bekymmer, vi vill inte vara offer och välgörenhetsprojekt.

Gillar

Kommentarer

Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229